Handels- og leveringsbetingelser

Handels- og leveringsbetingelser pr. 10.07.2025
Handels- og leveringsbetingelser
Stilling Solceller ApS
CVR nr: 43 41 23 29
Randersvej 78
8660 Skanderborg


Anvendelse
Disse handelsbetingelser (herefter kaldet “betingelserne”) gælder for alle produkter, der bliver solgt af Stilling Solceller ApS (herefter kaldet “virksomheden”), som forbrugere (herefter kaldet “køber”) måtte købe. Såfremt andet ikke er skriftlig aftalt, er de følgende betingelser gældende og går forud for købers eventuelle almindelige betingelser.


Ydelsernes omfang
Stilling Solceller ApS kerneydelse er handel med varer til solenergi. Nærmere beskrivelse af
varens udformning, omfang og afhentningstidspunkt vil fremgå i særskilt købsaftale/mail eller anden korrespondance med køber.
a. Rådgivning omkring køb af solceller baseres på købers opmåling og aflæsning af forbrug, og
eventuelle fejl i købers opmåling og aflæsning er ikke virksomhedens ansvar.
b. Særskilt aftale om levering sker normalt ved fragtmand til kantsten. Leveringens
udformning, tidspunkt og pris aftales i særskilt købsaftale/mail eller anden korrespondance med køber.


Aftaleindgåelse
Endelig aftale om køb anses som indgået, når køber har overført forudbetaling på mindst
10.000kr.
• a. Forudbetaling udgør 10.000kr. Betalingen sker forud via kontooverførsel som fremsat
af fakturaen.
• b. Forudbetaling refunderes ikke ved fortrydelse udover de 14 dage jf. købeloven.
• c. Ved fortrydelse inden for 14 dage tilbagebetales forudbetaling. Tilbagebetaling sker
via. kontooverførsel inden for 14 dage. Evt. papirarbejde som er udført inden
fortrydelsen tilbagefaktureres ikke. (papirarbejde koster 5.000kr.)

  • Ved køb af et solcelleanlæg med batteri, hvor AI-løsningen SolarBalance medfølger, 
    accepterer kunden automatisk SolarBalance’s gældende vilkår og betingelser, som 
    kan læses her: https://solarbalance.dk/handelsbetingelser


Fortrydelsesret
Efter aftaleindgåelse har køber 14 dages fuld fortrydelsesret medmindre der er tale om
bestillingsvarer.
Undtaget fra fortrydelsesret:
Specialproduceret varer fremstillet efter købers specifikationer eller vare købt med
besigtigelse på virksomhedens eller købers adresse.
Returnering og krav til returnering
Varer skal returneres indenfor 14 dage. Risikoen for varen overgår først til virksomheden ved
modtagelse af returvaren. Udgifter i forbindelse med returnering er forbeholdt køber.
• Original emballage: Varer, der returneres, skal fremstå i original og intakt emballage.
Returneres varer i en forringet handelsmæssig værdi vil tilbagebetaling svarer til varens
pris efter værdiforringelse.
• Virksomheden tager ikke varer retur fra anlægspakker, medmindre dette aftales
særskilt i forbindelse med bestilling.
• Ved reklamation udbedres fejlen eller refunderes det fulde beløb til køber, såfremt
virksomheden får påvist, at reklamationen er berettiget.
• Tilbagebetalingen sker senest 14 dage efter modtagelse af returvaren, Ved reklamation
er tilbagebetalingen senest 14 dage efter afgørelse om berettigelse af reklamationen.
• Varer der sendes UFRANKO, uden omdeling eller pr. efterkrav accepteres ikke.
• Returvare sendes til: Stilling Solceller ApS, Overballegaard, Randersvej 78 8660
Skanderborg


Priser og betaling
Ved aftaleindgåelse betales 10.000 kr i forudbetaling for arbejde udført inden levering af
anlægget. Beløbet betales ved bankoverførsel. Ved levering/afhentning af købet betales det resterende beløb ved kontooverførsel.
• Varen kan tilbageholdes, såfremt det resterende beløb for anlægget ikke betales.
• Såfremt anlægget ikke betales, betragtes handlen som annulleret og depositum
tilfalder virksomheden.
• Montering og el-installation betales umiddelbart efter anlægget er opsat.


Afhentning/levering af varer
Vi leverer kun varer til danske adresser, medmindre andet er aftalt.
Ved bestilling af lagervarer, ligger leveringstiden typisk mellem 1-5 dage. Skal varen bruges hurtigst muligt er der altid mulighed for afhentning på vores adresse. Dette aftales særskilt.
Ved køb af anlæg der skal monteres, bliver anlægget leveret af montørerne, når anlægget skal monteres. Dato for montering aftales ved bestilling, og normalt kan vi altid montere indenfor 30 dage fra bestilling. Anlægget skal være fuldt betalt inden vi påbegynder aflæsning af varer på adressen.
Kontakt os for leveringstid på bestillingsvarer, da denne afhænger af anlæggets omfang.
Ved køb af varer der ikke er på lager kan leveringstiden variere, dog er standard mellem 3-4 måneder, såfremt varen ikke allerede er på vej.
• Afhentning af varer kan ske på firmaets adresse. Afhentning aftales nærmere med
virksomheden.
• Leveringsomkostninger betales af kunden.
• Levering af hele anlæg: Normalvis 1.500,- for levering Jylland og Fyn, og 2.000,- for
levering på Sjælland. Ikke brofaste øer aftales separat.
• Forsinkelser i mulig afhentning/leveringen orienteres til kunden via mail hurtigst
muligt.
• Ved afhentning, skal det fulde beløb være betalt inden varer læsses på bilen.
• Virksomheden har ret til tidsfristforlængelse såfremt et af punkterne i Force Majeure
afsnittet er opfyldt.


Ansvar
Først når de bestilte varer er overgået til købers besiddelse overgår ansvaret for at varerne går til grunde eller beskadiges til køber.
• a. Undtaget er levering ved fremmed fragtfører, her overgår ansvaret, når varen er i
fremmed fragtførers besiddelse, til fragtfører/køber.


Montering og tilslutning
Det er kundens ansvar at undersøge, om tagkonstruktionen er egnet til at montere det bestilte anlæg og overholder gældende regler og servitutter.
Virksomheden påtager sig ikke ansvar for kundens montering af produkterne, eller for at
opfylde kundens behov.
Virksomheden garanterer ikke, at produktet opfylder alle kundens ønsker eller behov
økonomisk eller energimæssigt.
Kunden er ansvarlig for at sikre, at de har de nødvendige tilladelser til at installere og anvende produkterne.
Ved montering på tegl og eternittag, skal kunden have ekstra tegl og eternitplader liggende, så vi kan udskifte teglen/pladen, i fald at de knækker. Ved ståltag kan der forekomme buler.
Kunden skal selv sørge for at flytte ting der står i vejen for at vores medarbejdere kan udføre deres arbejde.

Brandalarmer tilkoblet husets eltavle. Vi gør opmærksom på, at brandalarmer eller andre alarmer, der er tilkoblet husets eltavle, i enkelte tilfælde kan afgive bip eller fejlalarmer efter installation af solcelleanlæg. Dette skyldes forhold i alarmens konstruktion og følsomhed overfor spændingsvariationer og ikke fejl ved solcelleanlægget. Stilling Solceller ApS fraskriver sig ethvert ansvar for eventuelle gener eller omkostninger forbundet med dette.

Internet/Wi-Fi forbindelse. Det er kundens ansvar, at der på installationsadressen forefindes en stabil og fungerende 2.4 GHz trådløs Wi-Fi forbindelse dér, hvor inverteren og/eller AI-styringen skal placeres. Manglende internetforbindelse kan medføre, at anlægget ikke fungerer optimalt, eller at funktioner (fx overvågning, AI-styring og dataopsamling) ikke kan tages i brug. Såfremt der ikke er tilstrækkelig Wi-Fi-dækning ved installationstidspunktet, og vi derfor ikke kan fuldføre opsætning af anlægget, forbeholder vi os retten til at fakturere kunden for et efterfølgende servicebesøg.


Garanti og reklamationsret
Virksomheden yder i henhold til købeloven 2 års reklamationsret fra leverings-
/afhentningsdato på fabrikations- og materialefejl. Der ydes udvidede garantier fra
producenten på produkter, der forhandles af virksomheden.
• a. De første to år af reklamationsperioden formidler virksomheden reklamationssager
på foranledning af køber.
• b. Ønsker køber at udnytte sin garanti fra producenten udover 2 år, som fremgår af
databladet for den pågældende vare, skal køber kontakte virksomheden for
reklamation/udnyttelse af garanti. Virksomheden formidler reklamationssager på
vegne af køber i garantiperioden.
• c. Køber bedes hurtigst muligt rette henvendelse til virksomheden ved konstatering af
fejl, eller mangler. Køber skal angive og på forlangende vise, hvordan fejlen eller
manglen består. Virksomheden hæfter ikke for garantier udover købelovens
bestemmelser.
• d. Reklamationsretten og/eller garantien dækker ikke ved fejl, slitage, direkte- eller
indirekte fejl opstået som følge af forkert betjening, ringe vedligeholdelse, vold,
uautoriseret indgreb eller almindelig slitage. Virksomheden udskifter ikke solceller på
grund af farveforskel, selvom de kommer fra samme produktionsserie.


Købers undersøgelsespligt
Køber har ved modtagelse af varer fra virksomheden pligt til at undersøge varerne og
reklamere til virksomheden inden for 14 dage efter afhentning eller levering. Køber kan
påberåbe sig mangler skriftlig ved at skrive til mail: kontakt@stilling- solceller.dk


Fejl og mangler
Køber skal påberåbe sig, at det leverede/afhentede lider af fejl eller mangler straks efter at
fejlen er, eller burde være konstateret. Køber skal henvende sig skriftlig eller telefonisk til
virksomheden. Køber skal angive og på forlangende vise, hvordan fejlen eller manglen består.
• a. Virksomheden er ikke ansvarlig for fejl og mangler, der skyldes købers egne forhold
herunder slitage, direkte- eller indirekte fejl opstået som følge af forkert betjening, ringe
vedligeholdelse, vold, uautoriseret indgreb eller almindelig slitage.
• b. Virksomheden kan ved fejl og mangler frit vælge mellem a) at udbedre fejlen, b)
ombytte varen eller c) give et forholdsmæssigt afslag i prisen.
• c. Rimelig omkostninger forbundet med fejl og mangler er forbeholdt virksomheden.


Forsinkelse
Køber har ikke ret til erstatning ved forsinkelse. Overholdes fristen ikke på de 6 måneder, har købet dog ret til at ophæve købet inklusiv depositum og inklusiv papirarbejde.

Aflysning og udeblivelse.

 Såfremt en aftalt montage eller byggeopgave aflyses af kunden senere end:

 48 timer før planlagt opstart, pålægges et afbestillingsgebyr på kr. 2.500,- inkl. moms.

24 timer før planlagt opstart eller senere, pålægges et afbestillingsgebyr på kr. 5.000,- inkl. moms.

Dette gælder også i tilfælde, hvor montagen ikke kan påbegyndes som aftalt pga. forhold hos kunden, herunder men ikke begrænset til: manglende forberedelse af tag, bygning eller byggeplads, uafklarede forhold med tredjemand (fx rådgivere, tagdækkere eller leverandører), manglende tilladelser eller dokumentation, som kunden er ansvarlig for. Afbestillingsgebyret dækker forgæves fremmøde og tabt arbejdstid for vores montører.


Risikoens overgang til køber
Risikoen for varen overgår til køberen ved afhentning på virksomhedens adresse eller levering på købers adresse. Køber er forpligtet til at foretage kontrol af de modtagne vare.
• a. Køber skal stille fornødent mandskab til rådighed for aflæsning.
• b. Følgeseddel eller køreseddel anses som dokumentation for levering/afhentning.


Produktansvar
Virksomheden er ansvarlig i henhold til lov om produktansvar. Lov om produktansvar
pålægger ufravigeligt virksomheden ansvar for skader, som leverede produkter fra
virksomheden måtte forvolde, i det omfang skadeforvoldelsen skyldes udøvelse af grov
uagtsomhed fra virksomhedens side, og såfremt virksomhedens ansvar ikke måtte være
begrænset.
• a. Ved ansvar for produktskader, men hvor skaden også kan henføres til fejl begået af
køber fordeles ansvaret gradvist.


Ansvarsbegrænsning
Virksomhedens ansvar kan ikke omfatte dagbøder, driftstab, tidstab eller andet indirekte tab.
Ved virksomhedens leverandør eller anden tredjemands ansvar for forsinkelser eller mangler, kan virksomheden give køber transport i krav mod leverandører eller tredjemand.


Force Majeure
Begivenheder uden for virksomhedens kontrol herunder for eksempel omfattet
arbejdskonflikter, driftsforstyrrelser, transportvanskeligheder eller anden tredjemands svigt
eller lignende, kan virksomheden ansvarsfrit udskyde levering eller helt eller delvist annullere ordren efter eget valg.


Databehandling
For at modtage et tilbud fra virksomheden, beder vi om en række af dine personlige
oplysninger herunder navn, adresse, postnr. og by samt mail og telefon og eventuel
leveringsadresse.
• a. Reklamation/returnering/fortrydelse: For at refundere evt. tilgodehavende fra
virksomheden til køber, skal kontonr. samt reg.nr. til indbetaling oplyses.
• b. Oplysningerne vil alene blive brugt i forbindelse med
købet/reklamationen/returneringen/fortrydelsen.
• c. Ved aftaleindgåelse accepteres at disse oplysninger lagres til ovenstående formål.
Oplysningerne gemmes i 5 år i henhold til overholdelse af Dansk Regnskabslov.
Herefter slettes oplysningerne.


Tavshedspligt
Parterne kan få adgang til fortrolig information og materiale hos hinanden. Begge parter
indestår for, at de selv, samt deres ansatte og underleverandører i ethvert henseende
behandler de modtagne oplysninger fortroligt. Denne bestemmelse vedvarer tidsubegrænset.


Klagemuligheder
En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning. Du kan klage via Center for klageløsning:
www.forbrug.dk
• a. EU-kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage.
Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med en bopæl i et andet EU-land. Du kan
indgive en klage via http://ec.europa.eu/odr i. Angiv kontakt@stilling-solceller.dk ved
klage.


Lov og værneting
Tvister mellem parterne, der ikke kan afgøres i mindelighed skal afgøres efter dansk ret ved de almindelige domstole på virksomhedens til enhver tid værende hjemsted - Byretten i Horsens.


Kontakt
Alle henvendelser vendt mod disse betingelser rettes til kontakt@stilling-solceller.dk,
telefonisk kontakt, fysisk henvendelse hverdage 9-15 eller fysisk post til virksomhedens
adresse: Stilling Solceller ApS, Overballegaard, Randersvej 78 8660 Skanderborg


Ændringer
Handelsbetingelserne gælder for alle køb af varer og eventuelle tjenesteydelser gennem
Stilling Solceller ApS. Handelsbetingelserne kan løbendes ændres ensidigt og tilpasses af
virksomheden.